torstai 7. kesäkuuta 2012

Audi RS 4

5/2012


Tämän vuoden ensimmäisenä urakkana oli herättää RS nelonen taas loistoonsa, jollaisessa tuon tason auton kuuluu ollakkin.. Jotakuinkin tähän tulokseen kolmen (niin, 3) päivän aikana päästiinkin. Auto on edellisen omistajan aikana ylimaalattu ilmeisesti noin 2 vuotta sitten. Ensimmäisenä iltana suoritettiin pesu ja savestus jossa meni noin 3 tuntia. Esipesu lancella surfex hd:lla jonka jälkeen 2BM pesu Auto-Washilla. Vanteisiin surfex-hd sekä harjaten Wolf's Chemicals Deironizer Decon Gel. Maalipinnan erilliselle pien-/raudan poistolle en nähnyt tarvetta, koska pinta tuntui käteen jo valmiiksi todella sileältä. Saveenkaan ei juuri mitään tarttunut, mutta tulipahan tehtyä mielenrauhan varmistamiseksi. Samana iltana myös testailtiin erilaisia komboja naarmujen poistoon, että seuraavana aamuna pääsisi suoraan asiaan. Tässä vaiheessa totesimme, että vaahtomuovia on turha tyrkyttää tuolla lakalle tässä vaiheessa ja seuraavana aamuna aloitinkin Flexpadin karvalla jyystämisen..

Tämä toinen päivä menikin naarmuja poistellessa karvan kaverina ollessa Wolfin WP-4N. Osaan kohdista riitti yksi veto, toisia paikkoja piti vetää kolmesti, vaikka naarmut eivät näyttäneet ensin mitenkään pahoilta.. Tuon wolfin tahna toimi mielestäni hyvin tuon karvan kanssa, helppo ajaa, ei kuivu, leikkaa kohtuullisen hyvin (olisi pakista löytynyt myös WP-6H, mutta en halunnut lähteä liian karskilla kombolla, koska viimeistelyssä olisi sitten saattanut tulla ongelmia, eikä turhaan poistettu lakkaa sieltä mistä sitä ei tarvinnut..) ja erittäin helppo pyyhkiä pois. Erityistä plussaa nuo kaikki aineet saa mahtavasta tuoksustaan Melko tarkasti yritin naarmut poistaa, mutta jäihän sinne vielä muutamia yksittäisiä, jotka huomattiin sitten vasta ihan loppuvaiheessa Ja holojakin sain reilusti aikaan. Mitään erityistä viimeistelyä en kylläkään edes yrittänyt karvalla tehdä, vaikka ehkä hieman tarkemmin olisi voinut lopuksi tasapädillä ajella jatkoa ajatellen.. Naarmun poiston jälkeen taas pesu Lancella Surfex HD:tä käyttäen. Nyt pääsimme testaamaan holojen poistoa, joka ensialkuun vaikutti melko haasteelliselta.. Näin toisena päivänä aikaa saatiin kulumaan noin 12 tuntia..

Kolmantenä päivänä taas ylös kukonpierun aikaan ja nokka kohti hallia. Testissä ollut käytetty Metabo tulille ja hyrskyttämään. Tähän muuten tuli vaihdettua 10 metrin johto joka osoittautuikin aivan mahtavaksi. Kertaakaan ei tarvinnut jatkojohtoa tai pistoketta vaihtaa toiseen rasiaan Puolet autosta kierrettyäni Sonuksen SFX-2 laikalla sekä Wolfin WP-3N:lla Metabon kulmavaihde päätti sanoa työsopimuksena irti helvetinmoisen rutinan saattelemana Olipa siis koneen edellinen käyttäjä ajanut tuon vehkeen jo melko finaaliin No ei siinä auttanut muu kuin kaivaa pakista Einhellin halppis rotary, joka osoittautuikin holojen positoon äkkinäisen käsissä paremmaksi vehkeeksi kuin tuo vakkarilla varustettu Metabo. Tämä varmaankin sen takia, että minimikierrokset ilman vakkaria ovat niin paljon pienemmät että parempaan lopputulokseen pääsy on helpompaa. (Seuraava kone on sitten Flexi... ) Tuo laikka/aine yhdistelmä tunnosti äkikseltään jotenkin karulta, vaikka holotontakin sillä saatiin opettelun jälkeen, joten loppusilauksena viimeisen kiillon hakemiseksi pyöräytin auton lävitse vielä SFX-4:n laikalla sekä Wolfin WP-1N:llä.. Tällä saatiin se viimeinenkin kiilto taiottua irti Holoja bongailtiin kameralla sekä Led Lenserin P7:lla. Mitään yllätyksiä siellä ei pitäsi kyllä enää olla ( toivottavasti), aika tarkkaan kyllä pinta tutkittiin vielä viimestelyn sekä sen jälkeisen pesun jälkeen...

Loppusilauksena päälle yksi kierros tarkasti Bilt-Hamberin Finish Waxia ja lopputulos oli taattu Yhtään mitään peittävää Glazea en halunnut alle laittaa vaan antaa tuloksen näkyä Kolmantena päivänä aikaa meni 15 tuntia..

eli näin edettiin:

Pesu/savestus:

Esipesu Foam lance + Bilt Hamber Surfex-HD

2 BM with Sonüs Sheepskin Wash Mitt with Thumb -lampaanvillapesukinnas + 
Bilt Hamber Auto-wash

Bilt Hamber Auto-clay soft + liukkarina pelkkä vesi 
(toiminut mulla hyvin ilman lisäliukasteita)

Kiillotus:

Naarmujen poisto koneena Metabo PE12-175

Step 1: Flexipad karva + WP-4N, Ceramic Cut Polish The Upper Cut

(Tässä välissä pesu lancella + surfex-HD:llä)

Step 2: Sonus SFX4-laikka + WP-3N, Medium Cut Polish The Medium 
(noin puolet tästä vaiheesta Metabolla ja loput autosta Einhellin rotaryllä..)

Step 3: Sonus SFX4-laikka + WP-1N, Ultra Fine Polish The Jeweler

(Tässäkin välissä pesu lancella + surfex-HD:llä, jonka jälkeen kuivaus ja IPA pyyhintä)

LSP:

Bilt-Hamber Finish Wax

Laseille:

The Detail Shoppe Wet Glaze 2.0

Kumeille ja muoviosille:

Ultima Tire & Trim Guard Plus

+ 29 työtuntia..

Ja tästä lähdettiin:




Foam Lancella Liuotinpesuaineet pintaan

Pestynä



Naarmujen Bongausta, ei näytä tässä kovinkaan pahalta...

Peräkontin kynnys


Tällä tulee valo oikeasta kulmasta ja todellisuus alkaa paljastua.

Sonuksen SFX-1:llä sekä Wolfin 4:lla ei saatu riittävän hyvää lopputulosta...

Flexipadin karvalaikalla + Wolfin WP-4N aikaan saatuja hologrammeja


Näkyvät jopa halogeenin valossa

Mutta viimeistelyllä alkoi nekin hävitä ;)

Ei näy enää naarmuja





Mutta sitten meni hallista sähköt, huoltotöiden takia... Hinkkailin sitten käsin käytävät paikat tässä välissä, kuten puskurin syvennykset jne sekä..

Takavaimenninkin peilaa kivasti..


Lisää hologrammeja karvan jäljiltä..




Vielä 2-stepin jälkeen onnistuin jättämään tällaiset hologrammit konepeltiin..







Keskipilareistakin löytyi taas kiilto, ei oikeen raffilla kombolla uskaltanu nuita vetää, joten pieniä naarmuja jäi..

Peräkontin kynnyksen naarmutkin sai kyytiä.

TAkavaloistakin otettiin naarmut pois.


Valmista kiiltoa





Paljas myllytetty pinta ilman LSP:tä ( kansan kielellä vahaa..) helmeilee jo itsessään hyvin.

Ja vesikin pakenee..


Sitten LSP:ksi Finish Wax









Peilin sisältä tippui vielä pisara jo vahatulle kyljelle.

Aika rankka kauden aloitus, mutta hyvä mieli tästä projektista kyllä tuli.

-JK-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti