sunnuntai 10. kesäkuuta 2012

Osren Leveling Pads - Ensi testit

9.6.2012

No niin, tänään pääsin lopultakin testaamaan nopeasti paria appelsiinipinnan poistoon tarkoitettua laikkaa. Testin kohteeksi joutui sarjan vähinten leikkaavin sekä leikkaavin laikka, ilman mitään välihiposteluja...

Ensin Flexin jatkeeksi joutui Leveling sarjan "sametti"pintainen ja tahnaksi otettiin Osrenin hienompi Compund eli Crystal Cut 3.0.
Tällä ajoin kuskin oveen yhden setin noin 900 rpm ja reilulla painolla. Noin pahaan aplaripintaan tuolla ei saanut juurikaan mitään aikaan.

Eli tästä lähdettiin:

(kuva tarkennettu pintaan, eikä peilaukseen..) Näyttää melko pahalta..


Käytin ehkä liikaa tahnaa ekalla vedolla, kun ei tuo laikka tunnu itsessään imevän yhtään. Mutta täytyy kyllä sanoa että tahna hävisi todella äkkiä vaikka paljon näyttää olevankin.

Ja tähän tultiin ensimmäisen vedon jälkeen.
Ei selvästikkään purrut juuri ollenkaan..

Sitten otin laatikosta karkeimman farkku pintaisen laikan sekä Osrenin leikkaavimman aineen eli Perfect 40.
Ja nyt alkoi homma toimia halutulla tavalla. Malesian poikien kommentit tuosta aineesta " on kuin pikku kiviä pullossa" ei ole yhtään tuulesta temmattuja. Ekan kerran kun laski laikan pintaan ja pyöräytti koneen käyntiin, niin akoi kuuloa hirveä rahina ja rouskutus, niinkuin olisi karkealla hiekkapaperilla pintaa hinkannut. Aine pölisee melko paljon, laikka menee nopeasti tukkoon sekä tekee paljon sellaista kumimaista mälliä... En oikein tiedä onko se hyvä vai huono tuossa hommassa. Pitää vielä perehtyä. Pintaa en saanut oikeastaan kovinkaan lämpimäksi. Tätähän pelkäsin toisten kommenttien perusteella. Eka veto tällä yhdistelmällä mentiin reilulla paineella ja 900 kierroksilla, lopuksi suihkaus qd:tä ja vielä ajoa, jonka jälkeen IPA pyyhintä ja ilme oli hämmästynyt . Aplaripinnan huiput olivat harmaat ja pohjat oli kiiltävät. Tätä en valitettavasti onnistunut kuvaamaan. Mutta selvästikkin alkoi pinta tasoittumaa, mutta ei vielä riittävästi. Toinen kierros 1200 kierroksilla sekä reilulla paineella sekä lopuksi jatkoin ainetta qd:llä.

Ja tällaiseen lopputulokseen päästiin...


50/50


Ennen:
Kuva kuskin oven ylälaidasta johon en koskenut..

jälkeen:

Nooh, mitä meillä sitten jäi jälkeen..

Ja vielä vähän fifti/sixti fiilistelyä..



Laikkoina nuo ovat kyllä yllättävän helppoja ajettavia. Jonkun verran vetelyä oli havaittavissa, mutta nekin vain siinä vaiheessa, kun nojasin koneen kanssa peltä vasten.  Mutta painetta nuille pitää antaa kyllä reilusti, ei ole nimittäin kiillotusta ihan kevyimmästä päästä. Mutta täytyy sanoa että nopeasti pääsi yllä näkyviin tuloksiin. Pienemmän koon laikat eivät olisi ollenkaan pahittekksi, kunhan ahtainpiin paikkoihin siirtyy. 

Ja pitää nyt vielä kokeilla, että mitä jos hioo ensin vesissä 1000 tai 1500:lla ensin suoraksi, jonka jälkeen alkaa suoraan vetämään näillä. Karvalaikalla kun ei pahemmin niiden jälkiä vielä pois oteta. Ne vaatii kuitenkin sen 3000 tai mieluummin jopa 4000 paperilla tehdyt pohjat.

Tuon laikan jäljen viimeistelyä täytyy vielä katsellä myöhemmin tarkemmin. Nyt vetäsin ensin pikaisesti Flexin karvalla sekä wolfin 4 tahnalla, jonka perään sonuksen 2:n laikalla sekä wolfin 2 tahnalla. Edelleen näytti että hiomanaarmua/mikronaarmua jäi vähän edelleen.. Työn alle menee koko auto heti kun on vaan viikko ylimääräistä aikaa.

Ja nähtäväksi jää, että miten pitkään yksi laikka kestää ajaa ennenkuin on käyttökelvoton.

Mutta kaiken kaikkiaan jäi todella positiivinen fiilis näistä ja varmasti pitää hommata näitä lisää.
Seuraavalla testikerralla kokeilen miten nuo toimii eri valmistajien tahnojen kanssa. Mitään hienoa tahnaa nuiden kaveriksi on kyllä ihan turha tyrkyttää ja viimeisteltyä pintaa on ihan turha odottaa. Noiden jälki kun viimeistellään kova lakkaisissa sitten sillä karvalaikalla.

Ja kyllähän tuohonkin pintaan vielä sitä appelsiiniä jäi, mutta todella hienon parannuksen nuilla sai ensikertalainenkin jo aikaan noinkin pikaisella yrityksellä..

Kiitokset vielä "Erkille" tästä päivästä, vieraanvaraisuudesta sekä henkisestä tuesta ja juttuseurasta!

-JK-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti